2008/01/15

U bolji život posle lažne smrti

Seul -- Tokom protekle četiri godine u Južnoj Koreji lažno je sahranjeno 50.000 ljudi koji su odlučili da odglume smrt "da bi sagledali život i ispravili greške".

Organizator kvazi sahrana, kompanija "Korea lajf konsalting", navodi da najveći broj klijenata ima između 30 i 40 godina i da za uslugu plaćaju do 300.000 vona, odnosno 222 evra, u jednoj od osam podružnica firme u zemlji. 

Osnivač kompanije, Ko Min-Su, bivši radnik u osiguranju, na pokretanje novog posla odlučio se kada su mu dva starija brata poginula u avionskoj i automobilskoj nesreći, pa je "shvatio da se ljudski život može prekinuti iznenada." 

"Da biste dobro umrli, potrebno je da dobro živite. Mnogi učesnici naših ceremonija su plakali dok su čitali poruke i želje koje su ostavljali bližnjima. To pokazuje da imaju za čim da žale", kaže Ko. 

Sedam studenata koji su odglumili sopstvenu sahranu u planinskom mestu Čungdžu, 150 kilometara od Seula, provelo je 15 minuta u zakovanim mrtvačkim sanducima, iz kojih su se, dok su bili unutra, čuli prigušeni jecaji. 

Po zidovima prostorije u kojoj je predstava održana bile su okačene fotografije prerano umrlih poznatih ličnosti, poput britanske princeze Dajane i ubijenog američkog predsednika Džona Kenedija. 

Studenti su prošli kroz sve procedure sahrane. Prethodno su ostavili poruke bližnjima, obukli tradicionalna odela od konoplje u kojima se ljudi sahranjuju u Južnoj Koreji i legli u sanduke.

Radnici "pogrebne" kompanije nose crna odela i šešire širokog oboda, poput glasnika smrti u korejskoj tradiciji. 

Učesnici su prisustvovali predavanju o smislu života, pozirali za fotografije koje će biti izložene tokom ceremonije i napisali šta bi voleli da rade da su imali još tri dana života. 

"Majko i oče! Ono što ste mi dali je sve što sada imam - vaspitanje i ljubav. Tako sam tužna što vas moram napustiti," napisala je 29-godišnja studentkinja mašinstva Hvang Jun-Đin. Kada je kasnije čitala poruku, plakala je. 

Druga studentkinja tehničkih nauka kaže je da je "bila veoma uplašena u mrtvačkom sanduku" i da je mnogo mislila na majku. "Od sada ću živeti drugačije kako ne bih imala za čim da žalim," izjavila je ona agenciji AP. 

Pojedine velike kompanije smatraju da su radnici produktivniji posle lažnog umiranja. Najveća južnokorejska firma Samsung je 2006. godine na lažnu sahranu poslala 900 radnika jedne svoje fabrike u kojoj se proizvode telefoni, štampači i faks mašine. 

Pojavile su se i druge kompanije sa ponudama "dobrog umiranja", koje pored organizovanja lažnih sahrana prikupljaju želje kljenata o tome kako žele da budu sahranjeni da bi te poruke, nakon stvarne smrti klijenata, prosledili njihovim bližnjima. 

Analitičari smatraju da briga Južnokorejanaca o kvalitetu života i umiranja pokazuje da im je životni standard poboljšan. Drugi to odbacuju i tvrde da je reč samo o zgrtanju para. 

Izvor: B92

inspirisano šuškanjem